نقد گفتمان رایج تبلیغ دینی در فضای سایبر از منظر شاخصه انتظار
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 291-308 (18) XML اصل مقاله (620.71 K)
نویسندگان
1مرکز حوزوی عالی تخصصی فاطمه الزهرا علیها سلام اصفهان
2استاد یار گروه حدیث الجامعه المصطفی
چکیده
فعالیت‌هایی که در فضای سایبر در جهت نشر معارف دینی انجام می‌شود از جهات مختلف قابل بررسی است. نگاه فرامکانی بدون توجه به جزئیات، نگاهی کلان به آنچه انجام شده و می‌شود، دارد. با توجه به فراگیری استفاده از فضای سایبر و تبعات فعالیت‌های نادرست احتمالی، ضرورت و اهمیت این کار بدیهی است. بررسی کل کلام حضرت مهدی نشان می‌دهد از همان ابتدای تولد، روح حاکم بر کلام ایشان نوعی ایجاد آمادگی در پیروان، در جهت درک و باور حضور امام، بدون ارتباط مستقیم با ایشان بوده است؛ بنابراین شاخص انتظار به معنای خاص آن، همان «زمان غیبت بودن» است. نتیجه حاصل از بررسی سخنان حضرت آن است که، در حادثه واقعه فضای سایبر، پیروی همگان به ویژه علما و مبلغان دین، از رهنمودها‌ی رهبری در نحوه مواجهه و عملکرد، جزء وظایف بلکه از الزامات و ضروریات زمان غیبت است. در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد انتقادی و در جمع‌آوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای و رصد مستقیم استفاده شد؛ بر طبق تحلیل و تبیین بیانات مقام معظم رهبری به عنوان جایگاه ولایت فقیه امروز، مشخص شد؛ عدم شناخت جامع و عمل بر طبق بخشی از یک منظومه، ابزارانگاری فضای سایبر از پنج جهت، نگاه ناقص به فضای سایبر، روحیه تسلیم و عدم قاطعیت در میدان مبارزه و عدم وحدت عملکرد و نگاه کلان و بین‌المللی و القای سرگردانی به مردم مهم‌ترین نقدهای فعالیت‌های کنونی است. بر طبق بررسی‌های انجام‌شده متأسفانه فعالیت‌های تبلیغی در فضای سایبر کنونی با جهاد تبلیغ تا حد قابل توجهی فاصله دارد.
کلیدواژه ها