تحلیلی اخلاقی از رابطه احساسی انسان و روبات‌
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 367-376 (10) XML اصل مقاله (616.05 K)
نویسندگان
1مرکز اخلاق در علم و علوم انسانی، دانشگاه توبینگن، آلمان
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه‌طبابایی، تهران
3گروه فلسفه علم و فناوری، دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر، تهران
چکیده
روابطی که بین انسان‌ها‌ و روبات‌های اجتماعی شکل می‌گیرند، ویژگی‌های متفاوت قابل توجهی دارند که آنها را از روابط میان انسان‌ها با یکدیگر و با سایر تکنولوژی‌ها متمایز می‌کند. مطالعات مربوط به تعامل انسان/روبات، ذیل حوزه روان‌شناسی سایبری که یک شاخه‌ی علمی نوظهور است مورد بحث قرار می‌گیرد. تعاملات رو به گسترش انسان و روبات‌های اجتماعی می‌تواند منجر به شکل‌گیری نوعی پیوند احساسی میان کاربران و روبات‌ها شود. روبات‌های اجتماعی به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد خود و انتظاراتی که شرکت‌ها و تبلیغات از آنها برای مردم ایجاد می‌کنند، این قابلیت را دارند که کاربر، سطحی از عاملیت و احساسات را به آنها نسبت و پیوند عاطفی یک‌سویه‌ای را با آنها شکل دهد. این امر می‌تواند مخاطرات اخلاقی گسترده‌ای برای کاربر و جوامع انسانی در پی داشته باشد. این مقاله به بررسی برخی چالش‌های اخلاقی در رابطه انسان و روبات‌های اجتماعی و تعدادی از راه‌حل‌های پیشنهادی آنها می‌پردازد.
کلیدواژه ها