بررسی رابطه حاکمیت شرکتی و حکمرانی فضای مجازی
پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 723-732 (10) XML اصل مقاله (581.44 K)
نویسندگان
دانشکده مدیریت رسانه دانشگاه ادیان
چکیده
فضای مجازی در حال حاضر در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان نفوذ کرده و در حال ایجاد یک تمدن جدید بشری است که از تمدن‌های قبل به مراتب فراگیرتر است. حکومت‌ها سعی می‌کنند سیاست‌هایی را برای شکل دادن به فعالیت‌ها در فضای مجازی تدوین و اجرا کنند. امروز مقدرات فضای مجازی در اختیار شرکت‌های بزرگ و فراملیتی است. هدف این مقاله بررسی رابطه حاکمیت شرکتی و حکمرانی فضای مجازی می باشد. و چگونه می‌توان با حکمرانی درست در فضای مجازی، حکمرانی شرکت‌های بزرگ را تحت سلطه حاکمیتی خود در آورد. پژوهش حاضر کاربردی و آینده‌نگرانه است و روش تحقیق آن کیفی و از نوع توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که حکمرانی در فضای مجازی و کنترل و تسلط بر شرکت های بزرگ تا حد زیادی وابسته به میزان قدرت و نفوذ کشورهای بزرگ در آن منطقه و استراتژی و ساختار سیاسی کشورهای وابسته یا تحت شعاع آنها، بستگی دارد. هر کدام از کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند حکمرانی تأثیرگذاری در فضای مجازی داشته باشند باید برای آن راهکارهای کنترلی و قواعد خاصی در نظر بگیرند. کشور ایران نیز برای اینکه از فضای مجازی به نفع خود سود ببرد باید تا حدی زیادی به قوانینی که پایه‌گذاری کرده است، بیش از پیش جامه‌ی عمل بپوشاند و روی شرکت‌های خصوصی بزرگ برای رقابت در عرصه جهانی سرمایه‌گذاری داشته باشد.
کلیدواژه ها