اثر مشاهده تصاویر خویشانداز زنان تاثیرگذار اینستاگرام بر گرایش خانمها به انجام جراحیهای زیبایی با میانجیگری نارضایتی چهرهای
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 247-259 (13) اصل مقاله (1.15 MB)
نویسندگان
1دانشگاه شهید بهشتی
2استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف تعیین اثر مشاهده تصاویر خویشانداز زنان تأثیرگذار حوزه زیبایی اینستاگرام بر گرایش خانمها به جراحی زیبایی با میانجیگری نارضایتی چهرهای انجام شد. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با عامل بین آزمودنی نوع تصاویر اینستاگرامی مورد مشاهده (زنان تأثیرگذار اینستاگرام حوزه زیبایی، زنان بازیگر فعال در اینستاگرام، غیرانسان) بود. شرکتکنندگان نمونهای در دسترس از ۲۰۱ خانم ١٦ تا ٤٠ ساله بودند که پس از مشاهده تصاویر، به سؤالات مربوط به نارضایتی چهرهای و گرایش به جراحی زیبایی پاسخ دادند. برای آزمودن روابط مفروض از تحلیل کواریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: مشاهده تصاویر تاثیرگذاران زیبایی منجر به گرایش بالاتر به انجام جراحی زیبایی بدن نسبت به مشاهده تصاویر بازیگران شد. نارضایتی چهرهای اثر نوع تصاویر مورد مشاهده بر گرایش به انجام جراحی زیبایی را میانجیگری نکرد. اثر مستقیم نوع تصاویر مورد مشاهده بر گرایش به انجام جراحی زیبایی بدن و صورت معنادار بود. نتیجهگیری: ارائه تصاویر خویشانداز اینستاگرامی کمتر از حد انتظار بر نارضایتی چهرهای و گرایش به انجام جراحی زیبایی صورت و بدن تأثیرگذار بود. فعالشدن واکنشهای تدافعی در پاسخ به شهرت میتواند یک توضیح ممکن باشد. یافتهی حاضر به آگاهی متخصصان حیطه سلامت از عوامل اثرگذار بر قصد افراد برای جراحیهای زیبایی میافزاید.
کلیدواژه ها