فرصت‌ها و چالش‌های تبلیغ دین در فضای مجازی از دیدگاه قرآن
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 309-329 (21) XML اصل مقاله (668.58 K)
نویسندگان
1مرکز حوزوی عالی تخصصی فاطمه الزهرا علیها سلام اصفهان
2عضو هیات علمی و استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
چکیده
فضای مجازی، یکی از فضاهای نوین مؤثر در جهت تبلیغ دین است. توجه به این فضا، به دلیل عجین‌شدن زندگی اکثر مردم جهان با آن و فعالیت هدفمند و مؤثر دشمن، ضرورت دارد. این نوشتار که به روش توصیفی اکتشافی و به شیوه‌ی کتابخانه‌ای انجام شده است در صدد افزایش آگاهی و ارائه نگاه هوشمندانه منطبق با دیدگاه قرآن کریم به فضای مجازی، در جهت تبلیغ دین است.
مبلغی که شناخت صحیح منطبق بر قرآن نسبت به تبلیغ دارد، فضای مجازی را، هر چند عرصه‌‌ای می‌بیند که با تعدیل هزینه‌های اقتصادی، گستردگی مخاطب، گستره‌ی جغرافیایی، امکان عرضه و دسترسی به پیام در اشکال مختلف در کمترین زمان و تسهیل روابط ، فرصت‌هایی بی‌نظیر برای اهداف او ایجاد نموده است، توجه دارد که این فرصت‌ها در فضایی ایجاد شده است که حاکمیت آن صهیونیسم بین‌الملل و مجریان آن دشمن سرسخت اسلام و برای رسیدن به جهانی بدون مرز برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است. گستردگی مخاطب، ناهمگونی به همراه دارد که رعایت مقتضای حال را به شدت دشوار می نماید. تعدیل هزینه‌ها، تحمیل هزینه‌هایی جدی در پی دارد. پیام درست او در محیطی هوشمند و در رقابت با محتوای نزدیک به بی‌نهایت و نامناسب به چالش می‌افتد. ضمن کاهش ارتباطات چهره به چهره، حرکت به سمت حذف ارتباط دائم با خداوند، افزایش اولویت‌های ناصحیح، تقویت روابط مخالف با اصول قرآنی، او و پیام‌گیرش را به انزوا و افسردگی می‌کشاند. بنابراین استفاده از فرصت‌ها نیازمند مهارتی ویژه و زمینه‌سازی‌هایی است که به صورت فردی ممکن نیست.
کلیدواژه ها