بررسی دلایل عدم موفقیت شبکههای اجتماعی داخلی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 331-348 (18) اصل مقاله (1.53 MB)
نویسندگان
دانشجوی دانشگاه ایوانکی
چکیده
وقایع چند سال اخیر نشان میدهد که ایجاد شبکههای اجتماعی داخلی ابتدائا نتوانست مانع از ایجاد تغییرات فرهنگی در جامعه شود و در ثانی کاربران حتی در صورتی که از این شبکهها استفاده میکردند، اما حضور شبکههای خارجی در هندسه ارتباطی مردم ایران بیشتر بود. این مقاله به دنبال کشف دلایل شکست و عدم استقبال مخاطبان از شبکههای اجتماعی داخلی است. روش پژوهش خبرگانی بوده و در مصاحبه با 12 متخصص این حوزه، با استفاده از سه روش «استخوان ماهی»، «تحلیل لایهای علتها» و «سلسلهمراتبی» تلاش شده تا پاسخهایی برای پرسش مطرح شده در این تحقیق بهدست آید. نتایج بهدست آمده از تحلیل سلسلهمراتبی یافتههای روش استخوان ماهی و تحلیل لایهای علتها نشان میدهد که در روش اول به ترتیب: «مدیریت کلان دولتی، مدیریت شبکههای اجتماعی، مخاطبین و رقبا» مهمترین عوامل تاثیرگذار در شرایط کنونی بر عدم استقبال از شبکههای اجتماعی داخلی است و در روش دوم به ترتیب: «لایه اسطوره، سیستمی گفتمانی و لیتانی» بیشترین تأثیر را در شکست شبکههای اجتماعی داخلی داشتهاند. بیشترین مشکل بهدلیل عدم «باور» به سرویسها و پلتفرمهای داخلی در عموم جامعه و مسئولین، «عدم حمایت» مناسب سیاستگذاران و مجریان از شبکههای داخلی است.
کلیدواژه ها