ابعاد شناختی-هیجانی تعامل انسان-ربات
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 397-407 (11) XML اصل مقاله (619.32 K)
نویسندگان
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
تعاملات بین انسان با ربات‌ها در تمام زمینه‌های زندگی به شکل روزافزونی مورد توجه قرار می‌گیرد. چالش‌های زیادی در رابطه با ماهیت تعامل انسان-ربات وجود دارد و سؤالات مهمی در مورد ابعاد شناختی و هیجانی تعامل این عوامل مصنوعی با انسان، مطرح شده است. این پژوهش به بررسی برخی از ابعاد شناختی و هیجانی این تعامل می‌پردازد. در بعد شناختی: انسان‌پنداری، پذیرش و اعتماد و در بعد هیجانی: ترس و اضطراب، عشق و دلبستگی، هدایت و اطاعت، مورد بحث قرار می گیرد. در این پژوهش سعی شده بر جنبه‌های مختلف پاسخ‌ها و نگرش‌های انسانی نسبت به ربات‌ها تأکید شود. به مسائل اساسی در مورد رفتار و دیدگاه افراد از وجوه شناختی و هیجانی نسبت به ربات‌ها توجه شود و دیدگاهی روان‌شناختی در مورد دریافت انسان از روبات‌ها ارائه شود. تعامل انسان-ربات یک زمینه‌ی پژوهشی رو به رشد اما جدید است و بررسی ابعاد شناختی-هیجانی این تعامل، بینش‌هایی را برای طراحی ربات‌های آینده که نسبت به عوامل روان‌شناختی حساس‌تر هستند، فراهم می‌کند که می‌تواند توجه دیگر پژوهشگران را در حوزه‌های بین‌رشته‌ای مانند اخلاق، روان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم کامپیوتر، به خود جلب کند.
کلیدواژه ها